زمین شناسی

ایرنا: دانشمندان می گویند میلیاردها سال پیش شهاب سنگ ها با برخورد با زمین فلزات ارزشمند مانند طلا را به سیاره خاكی ما آورده اند. 
   به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز، پوسته و روكش زمین حاوی مقادیر بالایی از طلا است كه نسبت به آنچه پیش از این در مدل های تشكیل سیاره ای به آن اشاره می شد بسیار بیشتر است. 
   در مطالعه ای كه توسط دانشگاه بریستول انجام شده است، بعضی از قدیمی ترین سنگ های زمین مورد بررسی قرار گرفت كه در نتیجه آن معلوم شد طلا مدت ها پس از تشكیل این سنگ ها، بر اثر برخورد شهاب ها به سطح زمین وارد سیاره ما شده است. 
   نتایج این مطالعه در نشریه 'نیچر' چاپ شده است. 
   این تحقیق نشان می دهد در بدو پیدایش زمین، عنصر آهن به مركز زمین راه یافته و هسته آن را تشكیل داده است. 
   فلزات ارزشمند دیگر هم در این تركیب همراه با آهن به مركز زمین راه یافتند و پس از متراكم شدن، پوسته را از عناصری مثل طلا، پلاتینوم، و اوسمیوم تخلیه كردند. 
   اما این چیزی نیست كه ما مشاهده می كنیم. در واقع، روكش سیلیكات زمین حاوی طلایی هزار بار بیش از حد انتظار است.در گذشته چندین دلیل برای غنی بودن بخش فوقانی زمین از فلزات ارزشمند ارایه شده كه یكی از آنها انتقال آن توسط شهاب سنگ ها بوده است. اما اثبات این نظریه تاكنون ممكن نبود. 
   تیم محققان دانشگاه بریستول با اندازه گیری ایزوتوپ های سنگ هایی در گرینلند كه تقریبا 4 میلیارد سال پیش تشكیل شده، موفق به تعیین تاریخ ظاهر شدن طلا شده است. 
   اكنون معلوم شده كه این موضوع با رویداد موسوم به 'بمباران پایانی' همزمان بوده است. 
   زمین 4.55 میلیارد سال قبل شكل گرفت. 
   هسته آهنی آن با تركیبی از فلزات ارزشمند، مدت كوتاهی پس از آن - یعنی چند میلیون سال بعد - تشكیل شد.برخورد جسمی به اندازه مریخ به زمین منجر به تشكیل ماه شد و پیدایش كره ما را نیز تكمیل كرد.در آن زمان همه طلا در هسته جمع شده بود. 
   اما در 'بمباران پایانی' كه 9/3 میلیون سال قبل روی داد، بارش مقادیر زیادی از شهاب سنگ، باعث ایجاد گودال هایی شد كه هنوز آثار آن را در ماه می بینم.در جریان این برخورد آخر بود كه طلایی كه در پوسته زمین می بینیم وارد این بخش از زمین شد. 
   'ماتیاس ویلبولد ' سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت : اندازه گیری نسبت طلا و سایر فلزات ارزشمند مشكل است زیرا حجمی توده ای تشكیل می دهند و ما باید صخره های زیادی را برای كسب اطلاعات قابل اعتماد تحلیل كنیم. 
   در نتیجه دانشمندان راهی برای بازگو كردن این داستان شگفت انگیز از سرمنشاء فرازمینی طلا با استفاده از عنصر كاملا متفاوتی یعنی تنگستن یافته اند. 
   تنگستن خیلی شبیه به فلزات ارزشمند دیگر مثل طلا عمل می كند، اما مهم تر این كه به شكل ها و یا ایزوتوپ های مختلف ظاهر می شود. این تیم تناسب ایزوتوپ های مختلف در صخره های مدرن و قدیمی ترین صخره ها در گرینلند را بررسی كرده است. 
   آنها یك تفاوت كوچك اما مهم در این تناسب ها یافتند كه نشان می داد صخره های مدرن از طریق شهاب سنگ ها، كمی تنگستن و در نتیجه طلا دریافت كرده اند. 
   مطالعه صخره های گرینلند به محققان كمك كرد تا به تاریخ وارد شدن طلا پی ببرند.این تاریخ مصادف است با زمانی كه 'بمباران پایانی' حدود9/3میلیون سال قبل روی داد. 
   در این دوره زمانی، زمین مورد اصابت '20 میلیارد میلیارد' تن شهاب قرار گرفت، هرچند به گفته دكتر ویلبولد معلوم نیست كه آیا این حجم به صورت ضربات كوچك به پوسته وارد شده، یا چند برخورد عظیم. 
   این گروه تحقیقی در دانشگاه بریستول نخستین گروهی است كه موفق به اندازه گیری دقیق تنگستن در صخره های كهن می شود اما تاكنون فقط نمونه هایی از گرینلند را تحلیل كرده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, | 11:0 | نویسنده : Mostafa |

  • تب یکم
  • گارفیلد
  • فید خوان rss reader

    چاپ این صفحه